Geschiedenis
Een beknopt overzicht van de geschiedenis van Kunstkring de Kempen
Oud-voorzitter Wim van den Hoek schetst een beeld van de geschiedenis van Kunstkring de Kempen. De gegevens hiervoor zijn ontleend aan een kleine historische studie van Walter Meerloo ter gelegenheid van het 50-jarig bestaan in 1995. Walter Meerloo, een uitstekend cellist wiens naam reeds in de stukken van 1945 wordt genoemd, is gedurende decennia een van de drijvende krachten achter de Kunstkring geweest. Hij is ons in 2008 ontvallen.
Kunstkring de Kempen door de jaren heen
De geschiedenis kan onderscheiden worden in vier perioden.
1. De tijd rond de oprichting in 1945
We krijgen het beste inzicht in de achtergronden van de oprichting in 1945, als we een blik werpen op de toen opgestelde statuten. Er is sprake van grote plannen, op alle gebieden van de kunst. Opvallende termen in die statuten zijn: belangenbehartiging van kunst en kunstenaars, bevordering van contacten, sociaal begrip, het steunen van bonafide betrokkenen, en nog veel meer. Om die zaken te effectueren worden onder meer genoemd: vergaderingen, studieavonden, uitvoeringen, excursies, exposities, terwijl er verder sprake is van bekroningen, prijsvragen, clubgebouw en bibliotheek.
Kortom een zeer ambitieuze opzet, waarbij de klassieke muziek bepaald niet de hoofdrol speelde. De oprichters hadden vooral een achtergrond op het gebied van de beeldende kunsten. Ongetwijfeld hingen deze grootse plannen samen met het elan en het optimisme van jonge mensen na de bevrijding. De genoemde statuten zijn overigens nooit verder gekomen dan de ontwerpfase.
2. De periode van 1945 tot ca. 1960
In de loop van de vijftiger jaren ontwikkelden de muzikale activiteiten zich steeds verder apart van de overige kunsten. Dit had tot gevolg dat een aparte afdeling voor muziek werd opgericht. In 1957 werd het bestuur hiervan gevormd door P.A. Neeteson en Coco de Jong-Stolle. Aan het eind van de vijftiger jaren waren de musici de enige actieve groep geworden. Zij maakten zich los van de oorspronkelijke brede opzet. De grote plannen uit 1945 hebben dus omstreeks 1960 geresulteerd in de Kunstkring zoals we die vandaag de dag nog steeds kennen.
3. De periode 1969-1990
In de volgende drie decennia stond de Kunstkring onder het voorzitterschap van dr. Willem Hoendervanger. Het secretariaat werd bemand door Walter Meerloo. In al die jaren heeft de Kunstkring muziekavonden georganiseerd, ondanks de opkomst in Eindhoven van een gevarieerd aanbod van muzikale en culturele activiteiten.
De activiteiten vonden plaats op diverse locaties, waar steeds goede vleugels beschikbaar waren, zoals het Academisch Genootschap, de Senaatszaal van de TU Eindhoven en de Geldropse muziekschool. In 1982 werd domicilie gekozen in de Doopsgezinde Kerk te Eindhoven. Dit werd mogelijk omdat de Kunstkring er in slaagde om een eigen vleugel (Sauter) aan te schaffen. De meeste muziekavonden vinden hier nog steeds plaats.
Willem Hoendervanger, in het dagelijks leven leraar klassieke talen, was een bevlogen musicus. Hij bepaalde het gezicht van de Kunstkring in sterke mate, zijn sprankelende inleidingen waren befaamd. Als uitstekend pianist heeft hij in vele combinaties met andere leden optredens verzorgd. Ook heeft hij veel vocalisten begeleid.
4. De periode na 1990
Na het aftreden van Willem Hoendervanger in 1989, stond de Kunstkring achtereenvolgens onder het voorzitterschap van Erik-Jan Bakker, Wim van den Hoek, de helaas vroeg overleden Désirée de Lang, Piet Cijsouw en Herman Jonker. 2012 wordt het voorzitterschap vervuld door Johan Pot. Vanaf 2018 tot 2021 was Pieter Dekker voorzitter, in 2021 tot 2024 opgevolgd door Harry Rozemuller. Sinds 2024 is Peter Gerretse onze voorzitter. De basis van de muziekavonden is in wezen steeds hetzelfde gebleven. Wel zijn een aantal opvallende speciale avonden geïntroduceerd, zoals het Open Podium, de Twee piano-avond en de KdK-Masterclass sessies.
Comments are closed.